Wednesday, March 24, 2010

Tangan Durjana!

Macam biasa lepas balik dari surau subuh tadi aku terus dapatkan nasi lemak lauk kelempung (paru-paru lembu). Favourite aku tu. Lepas 'layan' nasi lemak, apalagi... on PC lah. Check Facebook, tengok e-mail dan membaca apa-apa yang patut dari internet. Lepas itu aku layan mp3 ceramah agama pula- Ustaz Hasrizal Abdul Jamil (SaifulIslam).

Sedang leka melayan ceramah, aku pun terlelap. Tiba-tiba kedengaran bunyi telefon. Aku bingkas bangun untuk mencapai telefon di hujung kepala. Azmi Keli, rakan setempat kerja telefon minta tolong tengokkan PCnya.

"Nak upgrade le tu..." kata hati kecilku. Memang sebelum ini Azmi telah menyatakan hasratnya untuk menambah 'kuasa' pada PCnya.

"Lepas Zohor dalam pukul 2.00 petang aku datang rumah hang," begitu jawapan aku kepadanya.

Aku bersiap dan turun dari rumah pukul 1.00 tengah hari. Apabila sampai sahaja di kereta aku dapati tingkap sebelah pemandu macam terbuka. Aku menghampiri.

"Bila masa pulak aku bukak tingkap ni?" aku bagaikan tidak percaya dengan apa yang sedang aku lihat.

"Hah! Sapa punya kerja ni?!" aku mengurut dada. Rupa-rupanya kereta aku telah dipecah masuk dan semestinyalah sasaran utama ialah pemain CD. Habis bersepah dashboard panel aku 'dikerjakan' dalam cubaan untuk mengeluarkan pemain CD itu.

Lirikan mataku segera ku alihkan ke tempat duduk belakang. Macam 'tongkang pecah!'  Disebabkan kereta aku jenis aeroback, pelaku 'dajal' itu hanya perlu menundukkan kusyen belakang untuk mengeluarkan segala isi bonet kereta tanpa perlu membukanya dari luar. Di sana aku simpan dua pasang safety boot yang belum dipakai lagi berserta pemain CD aku yang lama. Habis bersepah tempat duduk belakang dengan kotak-kotak kasut. Ke dua-dua pasang kasut itu 'dibalas'nya tetapi pemain CD yang lama itu ditinggalkan. 'Sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berharga lagi!' Duit syiling dalam drawer kecil juga habis 'dikebasnya!' Terlihat di depanku satu pemutar sekeru, bukan kepunyaan aku. Mesti penjahat itu yang punya!
 
"Ciss... bedebah! Kalaulah aku dapat orang tu..." jerit aku di dalam hati.

Tiada apa yang boleh aku buat selain menerima ketentuan Ilahi untuk menguji kesabaran hambaNya ini. Aku segera membuang serpihan-serpihan kaca yang bertaburan di atas kusyen pemandu. Aku membetulkan duduk dan segera menelefon Azmi untuk membatalkan rancangan kami.

Perkara pertama yang terlintas di fikiran ialah untuk memasang kembali cermin yang telah pecah. Untuk itu aku perlu membawa keretaku ke kedai untuk dipasang kembali cerminnya. Aku membuka laci dashboard untuk mengeluarkan rayban sebelum menghidupkan enjin.

"Hamput! Yang ni pun kena curi jugak!" aku mengetap bibir, menahan marah yang meluap-luap.

Sampai di kedai kereta, aku menerima panggilan daripada Bukhari menanyakan akan hal ini. Rupa-rupanya dia dapat tahu hal ini daripada beberapa sahabat jemaah surau kami. Kenapa aku tidak diberitahu lebih awal? Mungkin mereka tidak tahu yang kereta itu milik aku. Apalah nasib...

Sementara menanti kerja-kerja pemasangan cermin siap, aku ke masjid yang berdekatan untuk solat Zohor. Belum sempat untuk aku berwuduk, aku menerima pula sms daripada Ruzaidi meminta aku menggantikannya  (kerja) malam ini. Aku terpaksa menerangkan hal yang sebenarnya tentang masalah aku. Mujur dia faham apabila aku terpaksa menolak permintaannya itu.

Aku segera pulang setelah cermin kereta aku siap dipasang pada pukul 5.00 petang. Sesampai sahaja  di rumah aku lihat Bukhari sedang melayan anaknya bermain di tempat parkir kereta. Dia lalu mengajak aku untuk membuat laporan polis.

"Nak kena buat jugak ke Bob? Bukan buleh dapat balik. Lagipun benda-benda yang buleh jadi bukti aku dah buang. Cina pomen tu dah pegang habih pintu dengan dashboard ni. Mana nak ada finger print dah," rungut aku.

"Aku sebenarnya malas nak buat report ni. Buang masa saja," aku cuba berdalih.

"Takpa... buat saja. Mana tau kot-kot buleh dapat clue sapa yang buat," Bukhari cuba meyakinkan aku.

"Lagipun dengan buat report ni buleh jadi jugak lepaih ni polis kerap dok ronda sini," hujahnya lagi.

"Jomlah!" aku akur dengan Bukhari. Sebenarnya timbul juga penyesalan kerana laporan polis tidak menjadi keutamaan aku tadi. Mungkin sesuatu yang berkesan boleh dilakukan sekiranya aku pergi terus ke balai polis. Ini adalah pengajaran berguna buat aku.

Kami ke Balai Polis Bayan Lepas untuk membuat laporan. Segala keterangan dan gambar kesan kecurian telah diambil oleh pihak polis. Pemutar sekeru yang aku jumpa tadi juga telah aku serahkan sebagai bahan bukti. Laporan siap dibuat pada pukul 6.30 petang. Terima kasih kepada Koperal Sapri yang sudi menerima laporan aku.

Lepas Isya' tadi aku dan Bukhari berbual dengan seorang pekerja kedai makanan dan pasar mini Ikhwan di kejiranan aku ini. Dia  yang memperkenalkan dirinya sebagai Zakaria telah menyatakan ada melihat dua lelaki bermotorsikal yang mencurigakan malam tadi. Dengan membawa beg yang besar, mereka meronda-ronda sekitar kejiranan ini.  Mereka juga memerhatikan sekitar kedai Ikhwan dengan gelagat yang pelik. Bila ditanya apa yang dicari, mereka segera bertanyakan tentang air Ribena. Setelah diberitahu bahawa kedai itu tidak menjualnya, mereka segera beredar.

"Mana ada orang muda macam tu minum Ribena? Kalau Coke ke Sarsi ke, lain la..."  kata Encik Zakaria.
Aku memandang Bukhari.

"Hmm..." 

"Depa naik EX5. Nombor plet PDM7514,"  tambahnya lagi.  

PDM7514? Siaplah mereka kalau terserempak dengan aku. Perkara pertama yang mungkin aku akan buat ialah langgar mereka dengan sekuat-kuatnya. Biar tersungkur dan berkecai! Baru puas hati.  

Bagaimana jika aku tersilap orang nanti? Bolehkah aku menuduh orang tanpa bukti? Pemain CD aku macam mana? Siapa nak ganti? Arghhh... pening!


Kepada Azmi dan Ruzaidi, maaf kerana menghampakan kalian hari ini. Kepada pemain CD aku yang lama, 'gading bertuah terlepas sudah, tanduk jugalah galang gantinya'.


-AbdRahman

No comments: