Monday, May 10, 2010

Catatan Masa Lalu

Seperti biasa pagi itu (Ahad 21 Feb 2010) aku memulakan cuti ku dengan lepak di warung roti canai depan flet. Makan, minum sambil borak-borak dengan sesiapa yang aku kenal sebelum memulakan sebarang aktiviti yang seterusnya. Biasanya rakan borak aku ialah para jemaah surau  ataupun penduduk sekitar kejiranan flet dan apartment di sini. Kadang-kadang tokey air dan tokey roti canai pun layan aku juga. 

Tiba-tiba hadir seseorang yang aku kenal sebulan yang lalu- seorang cina Kristian awal 40an yang bertugas sebagai engineer di sebuah kilang di Jelutong. Dia juga penduduk di sini. Tangan berjabat dan aku mempelawa dia duduk di hadapan ku.

Aku ketika itu sedang membaca akhbar Kosmo dan dia membaca akhbar The Star. Tercari-cari bagaimana hendak memulakan bicara lalu aku spontan bertanya tentang tajuk depan The Star di tangannya berkenaan penamatan khidmat keretapi Bukit Bendera setelah 40 tahun beroperasi untuk ditukarkan dengan yang lebih canggih dan moden.

“Macam mana Penang sekarang? Banyak sangat complain. Zahrain pun dah keluar pakatan dah,” aku memancing respon.

“Semua tak buat kerja betul. BN, pembangkang pun sama. Kenapa nak sekat orang berniaga? Kenapa nak roboh gerai makan? Apa salahnya bagi dia orang ni berniaga? Kita pun senang nak cari makan. Gerai kotor? Kerajaan boleh bagi peruntukan. Setiap gerai kita buat standardize. Semua sama. Tapak pun sama. Tak ubah. Kerajaan tak payah la kenakan permit dan lesen. Setiap gerai wajib bayar sebulan RM30 ke RM50 ke untuk Majlis Perbandaran cuci longkang. Ok apa? Anak bini aku pun senang nak turun beli makan. Masa lagi, minyak lagi. Ni kumpul semua (peniaga) kat satu tempat, jauh, tak stategik, sapa nak pergi? Gerai-gerai ni semua boleh menggalakkan pelancongan,”  bebelnya panjang berjela-jela.

“Baguslah kalau nak buat macam Singapore. Bersih dan cantik. Tapi tengok la orang sana berapa pendapatan dia! Roboh sana, roboh sini. Kita sini semua pendapatan sederhana saja. Ada rumah ada kereta, cukup makan bukannya kaya. Semua projek banyak orang kaya yang untung. Sekarang ni mereka focus kat town area sama Batu Feringgi. Sana orang kaya la untung. Kita? Kerajaan kalau nak tolong rakyat bukan ambil tanah kampung buat projek mewah. Mereka patut buat banyak Homestay. Tengok kat batu Feringgi dan Teluk Kumbar, rumah orang kampung banyak kena roboh, buat rumah mewah, hotel. Siapa punya? Apa salah buat Homestay? Pelancong suka. Kerajaan melalui tourism untung rakyat pun untung,” lagi panjang pula hujah dia.

“Memang pelancong nak tengok budaya setempat lebih-lebih  lagi kalau pelancong Arab. Depa ni yang banyak datang sini. Satu, budaya Islam hampir sama. Lagi satu senang dapat makanan halal. KFC, pizza. Kat  Arab payah dapat,” turn aku pula berhujah.

“Orang nak tengok perubahan bukan cakap kosong. Bagi aku kalau nak tengok mereka buat kerja atau tak, tengok longkang. Macam mana saluran longkang untuk banjir boleh sumbat? Ada pokok boleh hidup pulak dalam tu. Apa ni? Masa Guan Eng naik dia cakap exco dia akan bagi Penang bersih. Sampai hari ni sama jugak,” dah... dia potong cakap aku balik.

Katanya lagi…“Itu Dragon Boat Festival. Buat kat laut lepas. Dulu buat kat dam (empangan) selamat, tak pernah jadi apa-apa. Ini exco yang suruh buat kat laut tak mau pulak letak jawatan. 6 orang dah mati lemas bot terbalik. Safety precaution tak ada.”

Dia diam seketika sambil menyedut rokok dalam-dalam. Dihembusnya asap rokok itu ke bawah meja. Takut kena aku agaknya.

“Apapun aku rasa paling penting adalah kebersihan. Kita sini tengok la. Dekat dengan airport tapi tak bersih. Tourist naik bas dari airport nak ke town tengok kiri kanan jalan kotor. Kalau cantik tentu dia suggest kat kawan-kawan dia suruh datang. Dia pun mungkin datang lagi.”

“Tak habis lagi ke cakap pasal kebersihan? Hai….” kata aku dalam hati.

“Mungkin kena undi parti baru la,”  tambahnya lagi.

“Kenapa? Orang cina tak suka DAP? Ada parti baru ka?”  aku menyoal.

“Ya la. Sekarang ini ada tubuh baru, Parti Cinta Malaysia.”

“Melayu ada masuk?”

“Ada… semua bangsa boleh masuk. Tengok la kalau tak okey kita tukar,” macam kecewa sahaja bunyinya.

“Hmm… dah pukul berapa ni? Saya nak kena balik dululah. Er… nama apa…?”  aku meminta diri.

“Choo,”  jawabnya ringkas.

“Saya Man. Abdul Rahman. Panggil Man saja. Okey la Choo, saya balik dulu. Jumpa lagi.”

“Ya la. Aku pun nak balik jugak. Anak aku tunggu makan ni,” katanya sambil mengangkat beberapa bungkusan nasi lemak dan kuih untuk dibawa balik.

Ini adalah ringkasan perbualan kami pagi ini. Banyak yang dibincangkan tapi tidak dapat untuk aku tuliskan kesemuanya. Aku sebenarnya kagum dengan lelaki cina ini. Dia bercakap jujur dan faham situasi semua kaum, bangsa dan agama di negara ini. Kami sebenarnya pernah berbincang mengenai isu penggunaan nama Allah sebelum ini pada perkenalan pertama. Masa itu aku tidak tahu nama dia lagi - lawakkan? Dia seorang Kristian tapi telus membicarakannya tanpa emosi. Malahan dalam beberapa situasi, dia lebih tenang dan matang bila isu ini (agak sensitif) dibincangkan antara kami. Tunggulah, akan aku ceritakan lagi pada penulisan aku yang akan datang. InsyaAllah….

-AbdRahman

No comments: