Monday, May 31, 2010

Beli Sijil Pahala

"Ustaz, saya nak wakaf atas nama saya, mak, ayah, suami dan anak-anak. Berapa kaki tanah yang nak kena wakaf ni?" tanya seorang kakak yang datang ke gerai Darul Tahzhib kelmarin di Karnival Halalan Toyyiba. Aku terdiam seketika memikirkan apa yang sepatutnya dijawab.

"Kak nak wakaf berapa kaki sebenarnya?" aku bertanya.

"Kak nak wakaf 50 ringgit. Sekaki 25 ringgit kan? Jadi dapat dua nama saja la..."

"Bukan macam tu Kak. Kami tawarkan sekaki persegi tanah wakaf ni 25 ringgit. Berapa yang Kak mampu terpulang la. Lagi banyak yang Kak wakaf lagi banyak la pahala dia. Tang nama tu Kak nak boh berapa banyak pun takpa,"  aku menjelaskan.

"Bukan 1 kaki untuk satu nama ka?" Kakak itu kembali menyoal.

"Ish... tak faham lagi Kakak ni...,"  bisik hati kecil ku.

"Sijil wakaf ni hanya untuk rujukan kami saja. Sapa-sapa yang nak wakaf, minima 25 ringgit. Itu dah kami tetapkan sebagai target. Ikut la kemampuan Kak nak wakaf banyak mana pun. Tang nama tu hanya sebagai panduan bila Kak nak lafaz akad nanti. Lafaz tak penting. Yang penting niat dalam hati. Lafaz ni cuma nak menyempurnakan niat saja. Kalau Kak pi derma seringgit kat masjid tapi niatkan untuk semua kaum keluarga pun sampai, insyaAllah. Tak payah tulis nama pun. Yang penting ikhlas,"  panjang aku menerangkannya.

"Jadi Ustaz, boleh la Kak nak boh nama mak, ayah, suami dan nama semua anak-anak Kak?"  

"Anak Kak ada berapa orang?" 

"Empat."

"Macam ni la... saya tulis 'untuk diri sendiri, suami, ibu dan bapa serta anak-anak'. Kalau nak tambah ibu dan bapa mertua pun cukup lagi ni."

 "Tak payah tulis nama penuh ka Ustaz?" soalnya lagi.

Aku tersenyum.

"Kertas ni kecik saja Kak, tak cukup nak tulis ni. Masa Kak lafaz sat lagi, Kak niatkan la untuk depa semua. Saya tau tak penting. Yang penting Allah tau."  

.........................................................................................................................................................................

Teringat aku akan paderi-paderi yang menjual surat penghapus dosa kepada penganut Kristian. Harapnya jangan sampai ada yang beranggapan yang sijil wakaf tanah ini pun sama macam surat penghapus dosa orang-orang Kristian sudahlah - haru jadinya nanti!

-AbdRahman

No comments: