Monday, May 10, 2010

Menunggu Janji Allah

Cadangan untuk membina masjid di Ground Zero mencetuskan sedikit perdebatan emosi terutama di kalangan waris dan keluarga mangsa pelanggaran kapal terbang ke atas bangunan berkembar World Trade Center, September 2001.

Hal ini adalah kerana kesedihan dan kemarahan penduduk kota New York serta keluarga mangsa yang mengaitkan serangan itu dengan nama perjuangan Islam. Pun begitu, bantahan itu tidak dipersetujui oleh masyarakat Islam kerana kata mereka lebih 300 orang Islam juga antara yang terkorban semasa serangan itu.

Alasan pembinaan masjid itu ialah ianya satu lambang toleransi antara agama. Ia juga adalah lambang kesepakatan rakyat Amerika tanpa mengira agama dan warna kulit dalam menentang sebarang bentuk terrorisme dan ekstrimisme.

Secara umumnya bagi rakyat Amerika yang beragama Islam ia adalah satu kemenangan moral dalam menunjukkan sikap Islam yang membenci keganasan. Pun begitu bagi kita umat Islam harus sedar ini adalah satu bentuk propaganda kerajaan Amerika terutamanya kepada kepimpinan Obama yang mendapat majoriti undi daripada penduduk Islam supaya terus diberi kepercayaan untuk penggal yang berikutnya.

Ianya juga mungkin adalah usaha kerajaan Amerika untuk memenangi hati umat Islam serata dunia yang marahkan dasar luar Amerika sebelum ini terutama dalam isu Palestin, Iraq dan Afghanistan. Memenangi hati pemimpin-pemimpin negara Islam akan membuka lebih ruang perdagangan dan sebarang kerjasama untuk menyekat serta melumpuhkan rangkaian pengganas Islam antarabangsa.

Kenapa kumpulan-kumpulan pengganas ini muncul? Ia adalah sesuatu yang perlu dikaji. Perlu diingat yang dasar kerajaan Amerika Syarikat terhadap Israel tidak pernah berubah sejak dulu. Pada mereka menentang musuh bukan sahaja dengan cara menyerang terus tetapi juga dengan cara menghilangkan sokongan dan juga simpati masyarakat antarabangsa. Perjuangan menegakkan Islam Syumul telah digantikan dengan kebendaan dan keseronokan sementara. Untuk itu hasil bumi umat Islam dieksploitasi dan yang untungnya adalah syarikat-syarikat tajaan kuasa-kuasa besar dunia seperti Amerika Syarikat dan Eropah.

Demokrasi dan kebebasan bersuara serta perjuangan hak asasi ditonjolkan kononnya untuk mengangkat kaum yang tertindas dan ketinggalan. Padahalnya ia adalah untuk menyekat kebangkitan negara Khilafah daripada kembali mengusai dunia.

Kita pada dasarnya menolak kumpulan-kumpulan pengganas ini tapi sedarlah yang mereka mungkin bakal pencetus kepada kebangkitan Islam sepertimana yang telah Allah dan Rasul janjikan dahulu.  Hanya Allah dan Rasul yang mengetahuinya.

-AbdRahman

No comments: