Friday, May 7, 2010

Rajin Beli Tapi Tak Rajin Baca

Satu hipotesis daripada penulis blog 'Hembusan'. Katanya...
"99% daripada manusia yang rajin beli buku, tidak akan membacanya sehingga habis. Manakala 80% daripada baki 1% itu sekadar membacanya ala kadar."

Katanya lagi...
"...atau jika kau baca kesemuanya, boleh atau tidak kau fahamkan kepada orang lain akan isi-isi penting sebuah buku yang selamat kau khatam pada tahun lepas?"


Seperkara lagi... buku-buku novel cinta remaja, fiksyen, majalah-majalah hiburan, fesyen, masakan dan seumpamanya tidak termasuk dalam hipotesis ini.

Aku dapat merasakan akan kebenarannya walaupun ia hanyalah hipotesis liar tanpa kajian sahih. Peratusan mungkin tidak betul tetapi kebimbangan tentangnya perlu ada.

Rata-rata masyarakat kita terutamanya kaum Melayu  memang malas membaca. Cuba tengok berapa banyak majalah hiburan di pasaran berbanding majalah ilmiah? Berapa banyak pula buku-buku tahyul dan seks berbanding buku-buku agama? Kalau ada pun tidak banyak kerana kurang sambutan. Hakikatnya banyak yang dah 'mati' kerana tidak laku! Majalah Mastika hampir mengalami nasib yang sama, mujur diselamatkan dengan menukarkannya menjadi majalah tahyul - akhirnya menjadi sampah perosak minda Melayu.

Cubalah cari majalah Dewan Kosmik, Dewan Masyarakat, Al-Islam dan sebagainya (sekadar menyebut beberapa nama). Sukar untuk mendapatkannya kecuali di kedai-kedai buku yang besar dan terpilih sahaja.

Sering seorang sahabat merungut tentang harga buku yang mahal di Malaysia berbanding negara luar seperti Eropah. Kenapa begitu? Mungkinkah kerana kurangnya sambutan masyarakat maka kos pengeluaran tidak dapat dikurangkan? Kalau begitu siapa yang rugi? Mereka yang cintakan ilmu tetapi terpaksa bayar pada harga yang mahal ataupun mereka yang tidak peduli pada ilmu?

Rawatan pada ibu jari kaki aku pagi tadi telah melayakkan aku untuk bercuti selama seminggu. Aku akan menggunakan masa cuti ini untuk cuba menghabiskan seberapa banyak buku yang telah dibeli tetapi  tidak sempat untuk dibaca. Ada lebih kurang 10 ke 12 buah buku kesemuanya.

Sudah tentu  aku tidak mahu menjadi sebahagian daripada hipotesis di atas!

-AbdRahman

No comments: