Sunday, May 23, 2010

Mensyariatkan, Bukan Sekadar Syiar

Timbalan Pesuruhjaya PAS Pulau Pinang Ustaz Rosidi Hussain dalam kuliahnya di Surau Ar-Raudhah, Pusat Bayan telah membacakan surah  Al-Maidah ayat 90.

‘ Wahai orang-orang yang beriman, sesungguhnya khamar, judi, berhala, dan bertenung nasib adalah (pekerjaan) keji dari perbuatan syaitan. Sebab itu hendaklah kamu jauhi, mudah-mudahan kamu mendapat kemenangan.'

Ianya dikaitkan dengan ura-ura kerajaan untuk melesenkan aktiviti pertaruhan sepanjang Piala Dunia 2010 nanti. Kononnya adalah lebih baik mengadakan judi 'halal' supaya dapat dipantau kegiatan judi 'haram'.

Semasa dibacakan ayat suci itu, teringat aku pada kejadian beberapa hari yang lepas. Bukan berkenaan judi tapi bertenung nasib. Beberapa orang sahabat di tempat kerja datang mengadu tentang kehilangan wang yang dipercayai dicuri oleh rakan mereka sendiri. Mereka lalu bertanyakan aku kalau-kalau guru aku boleh membantu untuk menilik angkara siapa perbuatan itu.

Terkedu aku seketika kerana individu yang diharapkan untuk menilik itu ialah guru aku sendiri. Dalam keadaan yang serba salah aku mengatakan yang guru aku itu bukannya nujum sebaliknya hanyalah guru agama. Aku juga menerangkan serba sedikit bahawa menilik itu hukumnya haram dan boleh membawa kepada syirik. Ia merupakan satu penghinaan terhadap Allah bila meminta pada yang selain daripadaNya. Ia juga boleh menjadi punca permusuhan dan boleh memutuskan silaturrahim sesama Islam.

Kelmarin seorang sahabat meminta aku menulis berkenaan Bunian. Kebetulan Bunian ini dinisbahkan kepada bangsa jin lalu aku cuba kaitkannya dengan perbuatan menilik kerana sinonimnya perbuatan menilik ini dilakukan dengan bantuan jin. Pun begitu aku terpaksa menolak permintaannya itu kerana aku tiada pengetahuan yang cukup berkenaan alam jin ini.

Masih ramai diantara kita yang gagal mengaitkan perbomohan dan penilikan ini dengan bantuan jin. Ada juga yang meng'harus'kannya bila kononnya melibatkan jin Islam. Walaupun jin itu mengaku beriman, kita tetap tidak boleh mendapatkan bantuan daripadanya. Manusia yang kita lihat baik di depan mata pun boleh di ragui sikap dan perwatakannya di belakang inikan pula jin yang tidak dapat dilihat dengan pandangan mata. Sesungguhnya Allah dan Rasul telah mengingatkan kita supaya tidak bersahabat atau mendampingi golongan jin ini. Malanglah bagi mereka yang gagal untuk mengkaji perkara ini seterusnya merosakkan iman mereka.

Kenapa ini terjadi? Seperti kata Ustaz Rosidi, kita dilihat sebagai negara Islam contoh tetapi kehebatan itu dinilai dari sudut kebendaan dan fizikal bukannya kefahaman, penghayatan, perlaksanaan dan penguatkuasaan.

Kita memiliki masjid-masjid yang tersergam indah, kita ada jabatan-jabatan yang menguruskan hal ehwal agama, kita ada UIAM dan kita kerap pula menganjurkan tilawah al-Quran peringkat kebangsaan mahupun antarabangsa. Tapi semua ini tiada maknanya jika hanya sekadar lambang dan syiar bukannya diangkat sebagai syariat.

-AbdRahman

No comments: