Friday, May 7, 2010

Doktor Itu Adalah Tuhan Atau Doktor Itu Ada Tuhan?

"Jangan lagi anggap doktor itu sebagai Tuhan. Doktor sekarang ni setengahnya sudah jadi Syaitan."

Demikianlah lebih kurang apa yang diucapkan oleh Nurse berketurunan India di tempat kerja aku pagi kelmarin. Ianya merujuk kepada sikap doktor-doktor hari ini yang lebih melihat tugas doktor itu bukan lagi sebagai pembantu untuk menyembuhkan pesakit, tetapi lebih kepada 'nak buat duit' dengan prosedur-prosedur rawatan yang tidak perlu semata-mata hanya untuk mengenakan bayaran yang mahal (merujuk kepada hospital swasta).

Aku telah mendapatkan rawatan di sebuah klinik panel berkenaan ibu jari kaki kananku yang bengkak dan bernanah akibat ditikam oleh kuku yang tidak tumbuh dengan sempurna. Ianya dikenali sebagai 'makan cekam'.

Doktor di situ menyarankan aku supaya mendapatkan rawatan di hospital kerana tidak ada kemudahan untuk rawatan seperti itu di kliniknya. Atas sebab itulah aku merujuk masalah ini ke klinik kilang untuk kepastian. Di sana aku berbual panjang dengan Nurse tentang jenis rawatan dan kosnya, sehinggalah dia melahirkan kekesalannya terhadap industri perubatan dan pengamalnya.

Doktor sebagai Tuhan? Sangat keterlaluan gelaran sedemikian sungguhpun jika doktor itu telah berjaya menyelamatkan nyawa kesemua pesakitnya.

Doktor mempunyai misi dan visi dalam kerjayanya iaitu memberikan perkhidmatan dan kepakaran yang terbaik demi kesinambungan nyawa pesakit.  

Tuhan tidak begitu. Tuhan tidak perlu kepada misi dan visi. Misi dan visi dirancang untuk mengelakkan kegagalan. Mustahil untuk Tuhan gagal dalam perancangan-Nya. Kejayaan atau kegagalan doktor itu sendiri tertakluk kepada perancangan dan kehendak Tuhan.

Bercakap tentang misi teringat aku pada misi-misi di hospital semasa mendapatkan rawatan pagi tadi- lawa-lawa...!

-AbdRahman

No comments: